|   BLAGDANSKI BOŽIĆNI KRUH KOLEDO IZ PLEMENŠĆINE 
                      Pojam nematerijalna kulturna baština obuhvaća:  prakse, predstave, izrazi, znanje, vještine, kao i instrumente, predmete,  rukotvorine i kulturne prostore koji su povezani s tim, koje zajednice, skupine  i, u nekim slučajevima pojedinci, prihvaćaju kao dio svoje kulturne baštine. 
                        Nematerijalnu kulturnu baštinu, koja se prenosi  iz generacije u generaciju, zajednice i skupine stalno iznova stvaraju kao  reakciju na svoje okruženje, svoje uzajamno djelovanje s prirodom i svoju  povijest. Ona im pruža osjećaj identiteta i kontinuiteta te tako promiče  poštovanje za kulturnu raznolikost i ljudsku kreativnost. Više o nematerijalnoj kulturnoj baštini pročitajte na http://www.min-kulture.hr/nematerijalna_bastina  
                          Svojstvo kulturnoga dobra, na temelju stručnog vrednovanja i  prijedloga Povjerenstva za nematerijalnu kulturnu baštinu utvrđuje Ministarstvo  kulture. 					
                           
                      Blagdanski božićni kruh iz Plemenšćine uveden je u Listu zaštićenih kulturnih dobara Republike Hrvatske: 
                         
   
                        Ovim putem Hrvatska agencija za hranu zahvaljuje: 
                        -  Ministarstvu kulture Republike Hrvatske  na ustupanju teksta 
                        -  Gradskom muzeju Varaždin na ustupanju slika  
                         
                      
                      Tekst iz Rješenja Ministarstva kulture za uspostavljanje svojstva  nematerijalnog kulturnog dobra, Klasa: UP-Io 612-08/07-06/0334,  Urbroj: 532-04-02-02/2-07-2, Zagreb, 23. listopada 2007. 
                      Priprema  blagdanskog božićnog kruha koledo pripada narodnoj tradiciji božićnog ciklusa sela  Plemenšćine kraj Klenovnika. Pripisujući kruhu sposobnost magijske zaštite,  njime se za sve članove obitelji i stoku priziva zdravlje i plodnost u  nadolazećoj godini. 
                         Koledo je božićni kruh koji  se u sklopu ostale hrane priprema na Badnjak. Izrađuje se od mješavine  kukuruznog brašna i cvajerice,  krušnog brašna ili kukuruznog i raženog brašna uz dodatak domaćeg krušnog  kvasa. Kružnog je oblika, većih ili manjih dimenzija, a danas je ukrašeno s  jednim ili s četiri do pet oraha u ljusci. Kada ukras čini više oraha tada se u  središtu koleda nalazi jedan orah okružen prstenom od tijesta, dok su ostali  razmješteni oko njega. Nekada je njihov broj bio točno određen pa se ukrašavao  s ukupno sedam oraha. Postupak pečenja obuhvaćao je pripremanje vatre u krušnoj  peći u kojoj je gazdarica pekla pogaču u cimpletu,  plitkoj zemljanoj posudi ili bi zagrijanu taracu očistila drvenom lopaticom, greblicom i vlažnom krpom na kojoj se pogača direktno pekla. Kada je pečena, iz peči se  vadila pomoću drvenog lopara s dugom  ručkom. Na božićnom stolu koji je ure-đen po točno ustaljenoj tradiciji, koledo  zauzima posebno mjesto. Najčešće se postavlja u drvenu struganu u kojoj se drži sve do Tri kralja. Koledu se pripisivala  moć zdravlja i snage, a orasima moć ozdravljenja i pomoći kod liječenja nekih  bolesti. Iz tog razloga orasi s kolede čuvali su se kroz cijelu godinu.  Primjerice kod djece s teškoćama u govoru, konzumiranje ovih oraha pomoglo bi  da lakše progovore, a u narodu se znalo reći, ak buš jel orehe buš  šlegečavi, što je značilo dugog jezika, brbljav. Uz koledo je također  prisutno proricanje stanja u štali. Ako ono tijekom pečenja napukne, značilo je  da će krava oteliti žensko, a ako ne pukne muško tele. Tijekom božićnih dana  ukućani su postupno konzumirali koledo, dok su središnji dio nakon Tri kralja  odnosili na tavan. Tom su ga prilikom poljubili, prekrižili i postavili u žito.  Za Novu Godinu komadiće koleda odnosili bi svinjama da budu zdrave i napredne,  a mrvice bi bacali u vatru i pritom se prekrižili.    
                         
                        Blagdanski hljebovi, pogače  ili peciva tradicija su božićnih običaja mnogobrojnih zemalja sjeverozapadne i  istočne Europe. Božićne običaje u kojima postoje osebujne tradicije vezane uz  selo Plemenšćinu čuva još mali broj žitelja starije životne dobi. Osim onih  očuvanih u sjećanjima kazivača, mogu se   susresti i one koje su perzistirale usprkos suvremenizaciji života i  koje su još i danas zadržale važno mjesto u životu još malog broja stanovnika  toga sela.  
                       
                        					 |